W gminie Kornowac oddano do użytku przebudowany odcinek drogi wojewódzkiej nr 935. Inwestycję o wartości ponad 94 mln zł zrealizowano ze środków budżetowych województwa.
W wydarzeniu uczestniczyli marszałek Jakub Chełstowski, wicemarszałek Wojciech Kałuża, posłowie Adam Gawęda i Grzegorz Matusiak, sekretarz stanu w ministerstwie sprawiedliwości Michał Woś, senator Ewa Gawęda oraz starosta raciborski Grzegorz Swoboda i wójt gminy Kornowac Grzegorz Niestrój.
„To kolejna ważna inwestycja w regionie, która poprawia bezpieczeństwo, zwiększa komfort jazdy kierowców i wpływa na jakość życia. Co ważne, finansowanie przebudowy drogi wojewódzkiej nr 935 w gminie Kornowac w kwocie 94,2 mln zł w całości pochodzi z budżetu województwa śląskiego. Od początku bieżącej kadencji samorządu stawiamy na zrównoważony rozwój i wyrównywanie szans, inwestując w infrastrukturę nie tylko w dużych miastach, ale i w mniejszych gminach. Dzięki takim przedsięwzięciom mieszkańcom żyje się lepiej, mogą w lepszych warunkach dotrzeć do szkoły czy pracy, a dzięki ścieżkom rowerowym bezpiecznie i aktywnie spędzić wolny czas” – mówił marszałek Jakub Chełstowski.
W związku z rewitalizacją linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie przebudowywana jest DW 913 na odcinku od ronda na skrzyżowaniu DW 913 i ul. Piłsudskiego do bram lotniska w Pyrzowicach, gdzie powstanie nowe rondo. DW 913 będzie biegła w wykopie pod linią kolejową, która pobiegnie wiaduktem na poziomie gruntu.
Przebudowa DW 913 trwa od maja tego roku i zakończyć się ma w czerwcu roku przyszłego. Koszt wyniesie 16,7 mln zł. Inwestycja finansowana jest z budżetu samorządu województwa śląskiego.
Firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o., która przebudowuje DW 948 na zlecenie ZDW w Katowicach informuje, że na piątek, 22 lipca br., w godzinach od 6.00 do 22.00 planowane jest całkowite zamknięcie drogi w obu kierunkach na odcinku od zapory w Tresnej (skrzyżowanie ulic: Żywiecka i Spacerowa) do skrzyżowania ulic: Krakowska, Nad Jeziorem i Oczkowska w Oczkowie.
Zamknięcie odcinka związane jest z koniecznością wykonania robót bitumicznych na wspomnianym odcinku DW 948.
W dobrym tempie przebiega jedna z najbardziej skomplikowanych inwestycji podjętych przez ZDW w Katowicach w ostatnim czasie. Przebudowa DW 948 na odcinku 17,36 km, między Żywcem (skrzyżowanie z DW 946) a Kobiernicami (skrzyżowanie z DK 52) jest już zaawansowana w ponad 20 proc.
Oprócz wszystkich prac związanych z rozebraniem konstrukcji drogi, przepustów i obiektów mostowych i budowy ich od nowa, wykonawca mierzy się także z zadaniem umocnienia zboczy przylegających do drogi. W trakcie geologicznego rozpoznania poprzedzającego projektowanie przebudowy ujawniono 42 osuwiska. Projekt przewiduje umocnienie 9 z nich. Wykonawca użyje do tego stalowych pali o średnicy 50 i 60 cm o łącznej długości prawie 9,8 km! Prócz tego także 579 m sześc. żelbetonowych oczepów, kotw gruntowych o łącznej długości niemal 5 km i gwoździ gruntowych o łącznej długości prawie 3 km.
Przebudowa samej drogi, ze względu na to że biegnie między zboczami gór, a brzegami rzeki Soły i sztucznych zbiorników wodnych, jest skomplikowana także ze względów logistycznych. Brak jest miejsca na posadowienie np. tymczasowych mostów, utrudnione jest manewrowanie ciężkim sprzętem itp.