Zakończyła się modernizacja drogi wojewódzkiej od Czernichowa do skrzyżowania z DW 946 w Żywcu Oczkowie. Trwają jeszcze prace na odcinku od skrzyżowania z DK 52 w Kobiernicach do granicy Czernichowa
– Otwarcie przebudowanej drogi wojewódzkiej nr 948 od DK 52 w Żywcu do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 946, czy planowane inwestycje drogowe w Istebnej i Ślemieniu są elementem całej strategii modernizacji infrastruktury drogowej aktualnej, choć powoli mijającej już kadencji samorządu województwa. Był to czas solidnie przepracowany, co najlepiej oddają nakłady inwestycyjne. Warto przypomnieć, że od 2018 do 2024 roku na inwestycje drogowe zostanie docelowo przeznaczonych blisko 2,7 mld zł. To rekord w całej historii samorządu regionalnego. Inwestycje, o których mówimy dziś mają istotne znaczenie dla lokalnej społeczności, ale są też bardzo ważne w kontekście ruchu turystycznego, bowiem są to miejscowości licznie odwiedzane przez właściwie cały rok. Beskid Żywiecki, Istebna to miejsca niezwykle popularne wśród turystów o każdej porze roku. Sprawna komunikacja to impuls do rozwoju gospodarczego, a w tym przypadku mówimy o gminach, które opierają swoje budżety właśnie turystyce. Komfortowy dojazd, nowoczesne drogi są dla nich wspólnym mianownikiem pod kątem rozwoju – komentuje marszałek województwa Jakub Chełstowski, który był obecny na wizytacji oddanego odcinka drogi od Czernichowa do skrzyżowania z DW 946 w Żywcu Oczkowie.
Obiekt powstanie w ciągu Drogi Wojewódzkiej 421. W podpisaniu umowy uczestniczyli: marszałek województwa Jakub Chełstowski, parlamentarzyści, poseł RP Krzysztof Gadowski i senator RP Henryk Siedlaczek, starosta raciborski Grzegorz Swoboda oraz dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach, Zbigniew Tabor.
– To bardzo ważna, aczkolwiek również i bardzo trudna inwestycja. Prace dokumentacyjne sięgają jeszcze bowiem 2020 roku, ważny jest jednak efekt w postaci umowy, którą podpisujemy. Wartość tego projektu to aż 293,7 mln zł. Inwestycji mostowej tak dużego kalibru Zarząd Dróg Wojewódzkich jeszcze nie realizował, wiec możemy powiedzieć, na swój sposób piszemy dziś nową historię. To znaczący moment nie tylko dla lokalnej społeczności, ale w przyszłości także dla gospodarki regionu, bo sprawna komunikacja zawsze staje się dla niej impulsem. W ten sposób buduje się przestrzeń dla biznesu. Mijająca kadencja pod względem nakładów na budowę i modernizację dróg była rekordowa. Licząc od 2018 do 2024 roku przeznaczymy na ten cel łącznie blisko 2,7 mld zł. – podkreślił marszałek Jakub Chełstowski.
W niedzielę, 7 stycznia br. od wczesnych godzin porannych, w całym województwie spodziewany jest spadek temperatury powietrza poniżej zera. Jednocześnie spadnie śnieg. Spowoduje to drastyczne pogorszenie warunków drogowych.
Wszystkie ekipy zimowego utrzymania na drogach wojewódzkich będą intensywnie pracować. Na drogi administrowane przez ZDW w Katowicach wyjedzie ok. 400 pługów, piaskarek i innych pojazdów. Trzeba jednak mieć świadomość, że przywrócenie komfortowych, jak na tę porę roku, warunków poruszania się po drogach może zająć do sześciu godzin po ustaniu opadów.
Prosimy wszystkich kierowców i pieszych o zachowanie szczególnej ostrożności
Zakończyło się przedsięwzięcie pn. „Budowa skrzyżowania bezkolizyjnego w ciągu Drogi Wojewódzkiej nr 789 w ciągu ul. Koziegłowskiej w Myszkowie wraz z budową przyległego układu drogowego kat. A (…).” Zostało ono zrealizowane na podstawie umowy zawartej z wykonawcą 28 grudnia 2020 r.
Obejmowała ona sporządzenie dokumentacji projektowej i budowę wiaduktu drogowego w ciągu DW 789 nad linią kolejową nr 1 w Myszkowie. W efekcie w miejsce istniejącego przejazdu kolejowego w poziomie szyn powstał wiadukt drogowy nad linią kolejową o długości 18,5 m, szerokości 13,0 m. W ramach inwestycji wykonawca wybudował także mury oporowe z elementów prefabrykowanych w technologii gruntu zbrojonego o łącznej długości ok. 435 m.
Przebudowano także DW 789 na odcinku ok. 660 m. Na tej długości wykonano nowe warstwy konstrukcyjne drogi, a także powstały chodniki i ścieżki rowerowe. Inwestycji towarzyszyła przebudowa istniejących skrzyżowań drogi wojewódzkiej z drogą lokalną – ul. Wronią oraz budowa dróg dojazdowych do posesji.
Zlikwidowany został także przejazd kolejowy w ciągu drogi wojewódzkiej. Cały nowy obiekt został wyposażony w oświetlenie drogowe. Otwarcie dla ruchu nowego wiaduktu nad torami kolejowymi w Myszkowie nastąpiło 20 bm.
Warto dodać, że była to wspólna inwestycji samorządu województwa śląskiego i PKP PLK SA. Oba podmioty poniosły koszty odpowiednio w wysokości prawie 17,9 mln zł i nieco ponad 5,5 mln.