Nazwa zadania:
Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik
Link do strony internetowej zadania: https://dw925-rudaslaska-a1-rybnik.pl/
Okres realizacji zadania (robót budowlanych): od 17.07.2023 r. do 17.04.2026 r.
Wartość całkowita zadania: 343 649 510,50 zł
Wartość dofinansowania: 292 000 000 zł
W dniu 17-07-2023 r. podpisano umowę na roboty budowlane dla zadania pn.: Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik z terminem zakończenia 17-04-2026 r.
W dniu 17-04-2024 r. podpisano decyzję w sprawie dofinansowania projektu własnego Przebudowa drogi wojewódzkiej nr 925 od granicy miasta na prawach powiatu Ruda Śląska – A1 do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik realizowanego w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027, Priorytet FESL.04 ,,Fundusze Europejskie dla sprawnego transportu’’, Działanie FESL.04.01 ,,Drogi wojewódzkie’’.
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie gmin: Mikołów, Ornontowice, Orzesze, Czerwionka-Leszczyny w powiecie mikołowskim i rybnickim. Projektowana droga wojewódzka stanowi ważne połączenie o charakterze ponadregionalnym. Łączy autostradę A1, będącą częścią transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), prowadząc ruch od strony przejścia granicznego w Czechach, w kierunku ważnych punktów w aglomeracji śląskiej.
Zakres projektu obejmuje m.in.:
- przebudowę drogi o parametrach klasy G o łącznej długości ok. 23,985 km
- ujednolicenie szerokości jezdni, poboczy, przebudowa (całkowita wymiana) istniejącej konstrukcji nawierzchni z dopuszczeniem nacisku na pojedynczą oś 11,5 tony
- przebudowę i korektę geometrii istniejących skrzyżowań,
- przebudowę/budowę chodników i chodników z dopuszczeniem ruchu rowerowego,
- budowę i przebudowę zjazdów,
- budowę miejsc przeznaczonego do kontroli pojazdów,
- przebudowę istniejących zatok autobusowych oraz budowę nowych,
- zastosowanie elementów bezpieczeństwa ruchu i uspokojenia ruchu,
- budowę sygnalizacji świetlnych,
- wykonanie azyli dla pieszych na wybranych przejściach,
- budowę i przebudowę przepustów
- poprawę stanu technicznego obiektów mostowych w ok. km 16+545 i ok. km 18+010
- budowę infrastruktury technicznej dla obsługi projektowanego obiektu (np. kanalizacja deszczowa, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu)
- wykonanie elementów odwodnienia pasa drogowego
- zabezpieczenie i przebudowę wszystkich kolizji z urządzeniami obcymi - sieci uzbrojenia i inne, w tym urządzenia melioracji
- budowę kanałów technologicznych
Ogólnym celem projektu jest poprawa warunków ruchu, efektywności i jakości w obszarze drogi wojewódzkiej nr 925 bezpośrednio połączonej z autostradą A1 za pośrednictwem ronda w ciągu DW 925 w miejscowości Stanowice (węzeł Rybnik) i A4 (na terenie miasta na prawach powiatu Ruda Śląska) należącymi do sieci TEN-T, poprzez jej przebudowę, na odcinku pomiędzy granicami miast na prawach powiatu Ruda Śląska – Rybnik. Przebudowana DW 925 połączona przez węzeł Rybnik z autostradą A1 usprawni komunikację z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice – Pyrzowice. Ponadto przebudowywana droga przyczyni się do polepszenia infrastruktury drogowej z DK 44, która stanowi połączenie komunikacyjne z m. Tychy, Mikołów, Gliwice, Bieruń, Oświęcim, a tym samym stanowi połączenie z województwem małopolskim oraz opolskim. W ten sposób DW 925 umożliwia dostęp miejscowości powiatu mikołowskiego, rybnickiego i Rybnika do bazowej sieci TEN-T.
Ponadto projekt przewiduje wybudowanie elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego takich jak:
– inteligentny system sygnalizacji świetlnej, działające w trybach akomodacyjnych tzn.
z dostosowaniem programów do natężenia ruchu;
– azyle na przejściach dla pieszych w wybranych miejscach;
– zabudowę balustrad i barier, elementów bezpieczeństwa ruchu;
– doświetlenie przejść dla pieszych;
Zwiększenie bezpieczeństwa ruchu osiągnięto również poprzez ograniczenie prędkości pojazdów. Środkami zapewniającymi to rozwiązanie jest:
– wprowadzenie elementów mających na celu uspokojenie ruchu, oznakowania pionowego,
w postaci ograniczenia prędkości;
– zmiana kierunku prowadzenia ruchu na skrzyżowaniu poprzez zastosowanie ronda bądź skrzyżowania skanalizowanego z wyznaczonym pasem do lewoskrętu.
Wprowadzone zostaną również rozwiązania wpływające na zarządzanie i organizację transportu publicznego są m.in.:
- przebudowa drogi w zakresie korekty łuków poziomych, ujednolicenie szerokości jezdni,
- dostosowanie nośności drogi do nacisku osi 11,5 t,
- zastosowanie cichej nawierzchni,
- budowa/przebudowa zatok autobusowych,
- wykonanie krawężników peronowych dostosowanych do osób niepełnosprawnych.
Istotnym aspektami są również:
- komplementarność transgraniczna i międzyregionalna tj. program Interreg Czechy - Polska 2021-2027 (m.in. powiat rybnicki);
- usprawnienie ruchu komunikacyjnego dla regionu i poprawa dostępu do kluczowych obiektów przemysłowych, handlowych, oświaty i zdrowia;
- poprawa połączenia komunikacyjnego ważnych ośrodków gospodarczych aglomeracja śląska - Rybnik;
- zwiększenie dostępności do obiektów kluczowych dla rozwoju gosp. Regionu .tj. dostęp do Katowickiej Strefy Ekonomicznej(powiat rybnicki, Stanowice) oraz do bazy Inwest - in Silesia m.in. Miasto Ruda Śląska;
Realizowana inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi (m.in.: pieszych, kierowców, rowerzystów, osób z niepełnosprawnościami) oraz zapewnienie odpowiedniej płynności dzięki wprowadzeniu jednolitych przekrojów, poprawie stanu technicznego nawierzchni i budowie chodników z dopuszczeniem ruchu rowerowego.