Podczas przebudowy DW 921, między Pilchowicami a Stanicą ekipy wykonawcy odkryły przedwojenną zaporę przeciwczołgową. Jak informuje Radosław Zdaniewicz, archeolog który przeprowadził badanie znaleziska tak je opisuje: „Niemiecka betonowa zapora przeciwpancerna składała się z stalowych dwuteowników w dwóch rzędach umieszczonych w gniazdach pod kątem 60 stopni w kierunku wroga.
W czasie pokoju gniazda zabezpieczono były stalowymi lub betonowymi pokrywami umożliwiając normalne korzystanie z drogi , a stalowe elementy przechowywano w pobliżu. Zapora powstała w 1939 jako pierwszy etap rozbudowy (budowa przeszkód) fortyfikacji Grenze Befestigung Schleisen (Fortyfikacji Granicznych Śląska).”
Odkrycia dokonano rok temu. Teraz konstrukcja jest już w dużej części odsłonięta. Jest zagłębiona pod jezdnią i w poboczu drogi.
Warto przy okazji zaznaczyć, że wszystkie przebudowy dróg zlecanych przez ZDW w Katowicach są objęte szczególnym nadzorem archeologicznym. Wykonawcy są w umowach zobowiązani do zabezpieczenia artefaktów znalezionych podczas prac ziemnych i zlecenia badań zmierzających do oceny wartości historycznej znalezisk.
Tak stało się także w tym przypadku. Po odkryciu konstrukcji betonowej w pasie drogowym wezwano archeologa, by zidentyfikował konstrukcję i ocenił jej wartość historyczną. W swym raporcie Radosław Zdaniewicz wskazał także, że poza zaporą przeciwczołgową, stanowisko to jest „całkowicie jałowy pod względem archeologicznym”.
Archeolodzy Tomasz Zamysłowski i Radosław Zdaniewicz informują ponadto, że Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków i Gmina Pilchowice planują przeniesienie części zabytkowej konstrukcji, by została wyeksponowana.