Zakończyła się przebudowa drogi wojewódzkiej nr 786 na odcinku od przejazdu kolejowego w Koniecpolu do granicy województwa śląskiego.
Wczoraj (30 września br.) około godz. 15.00 ekipy wykonawcy usunęły oznakowanie wyznaczające objazdy i ruch na zamkniętym na czas budowy odcinku został otwarty. Inwestycja ogółem podzielona została na trzy odcinki. W poniedziałek zakończono roboty i udostępniono dla ruchu dwa z nich:
Na trzecim, od km 3+260,68 do km 4+122 w miejscowości Stary Koniecpol Trwają jeszcze roboty. Jego otwarcie planowane jest na 15 grudnia br.
Projekt na przebudowę DW 786 został zlecony w 2016 r. firmie Sweco Polska Sp. z o. o. Decyzja ZRID została wydana w 2019 r.
Umowa z Drog-Bud Sp. z o.o. w Lubojence, wykonawcą wyłonionym w przetargu została podpisana na dwa pierwsze odcinki w we wrześniu 2022 r. na kwotę 87 mln zł. W kolejnym roku, ze względu na przeznaczenie przez Zarząd Województwa Śląskiego dodatkowych funduszy, przebudową objęto także odcinek liczący 650 m w centrum Koniecpola.
Zakres przebudowy drogi wojewódzkiej nr 786 o długości ok. 7,250 km i obejmował rozbudowę układu drogowego wraz z budową ciągu pieszo-rowerowego i przebudową istniejącej infrastruktury – tj. sieci wodociągowej, gazowej, kanalizacyjnej, telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej i oświetlenia ulicznego.
W tym m.in.:
Dzięki inwestycji osiągnięto poprawę jakości komunikacji w rejonie, dostosowanie parametrów technicznych drogi do prognozowanego ruchu. Droga będzie także skuteczniej odwadniana, poprzez przebudowaną kanalizację deszczową.
Poprawi się bezpieczeństwo użytkowników ruchu poprzez separację ruchu pojazdów od ruchu rowerzystów i pieszych. Wpłynie na to także budowa ronda północnego oraz montaż elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Bezpieczeństwu służyć będzie także lepsza widoczność. Zastosowano bowiem energooszczędne systemy oświetlenia drogowego typu „LED” – lepiej widoczne przy złych warunkach pogodowych.
Wszystkie przebudowywane i budowane drogi wojewódzkie w Śląskiem są dostosowane do maksymalnego nacisku osi 11,5 tony. ZDW w Katowicach stosuje przy tym najnowsze rozwiązania techniczne biorąc pod uwagę tzw. „koszt życia drogi” (Life Cycle Cost). To sprawia, że przewidywana trwałość dróg (Perpetual Pavement) przebudowywanych i budowanych przez ZDW w Katowicach wynosi aż 50 lat. Oznacza to, że w tym czasie nie będzie konieczności ich gruntownej przebudowy. Na tej podstawie można stwierdzić, że zakres realizowanych i przygotowywanych w woj. śląskim inwestycji infrastrukturalnych jest imponujący.